ENGELLİ İNDİRİMİ GELİR VERGİSİ İADESİ HESAPLAMA BORDROSU
Devlet memurlarına uygulanacak Engellilik İndirimi nedeniyle gelir vergisi farklarının hesaplanması ve geçmiş dönemlere ilişkin iade tutarlarının belirlenmesi amacıyla hazırlanmış bir hesaplama bordrosudur.
Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesi kapsamında, gerekli şartları taşıyan ücretlilerin gelir vergisi matrahından engellilik derecesine göre belirlenen tutarlar indirilmektedir.
PROGRAMIN ÖNE ÇIKAN ÖZELLİKLERİ
ENGELLİLİK İNDİRİMİ NEDİR?
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesi kapsamında;
engellilik indiriminden yararlanabilmektedir.
2026 yılı için aylık engellilik indirimi tutarları;
olarak uygulanmaktadır.
GELİR VERGİSİ İADESİ HESAPLAMA MANTIĞI
Engellilik indirimi, doğrudan personele ödenen bir ücret değildir. İlgili tutar, ücretin gelir vergisi matrahından indirilerek daha düşük gelir vergisi hesaplanmasını sağlar.
Bu nedenle geçmiş dönem için hesaplama yapılırken;
birlikte değerlendirilmelidir.
ASGARİ ÜCRET GELİR VERGİSİ İSTİSNASI İLE İLİŞKİSİ
Engellilik indirimi ile asgari ücret gelir vergisi istisnası birbirinden farklı uygulamalardır.
GİB açıklamalarına göre, asgari ücretin üzerinde ücret alan ve gelir vergisi matrahının yeterli olması halinde hem asgari ücret istisnasından hem de engellilik indiriminden yararlanılması mümkündür. Ancak asgari ücret nedeniyle ilgili ayda gelir vergisi doğmuyorsa engellilik indiriminin ayrıca bir vergi iadesi oluşturması mümkün olmayabilir.
MUTEMETLİK AÇISINDAN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Önemli: Geçmişe dönük engellilik indirimi hesabında yalnızca güncel engellilik indirimi tutarının kullanılması doğru değildir. Hesaplamanın yapıldığı her dönem için o dönemde geçerli olan tutar ve personelin o dönemdeki bordro bilgileri dikkate alınmalıdır.
Ayrıca engellilik indiriminin uygulanabilmesi için gerekli belge ve onayların, geçerlilik tarihlerinin ve personelin ilgili dönemdeki vergi matrahının kontrol edilmesi gerekir.
Kısacası; Devlet memurlarının geçmiş dönem bordrolarında uygulanması gereken engellilik indiriminin hesaplanması, fazla kesilmiş gelir vergisinin tespit edilmesi ve buna bağlı olarak iade edilmesi gereken tutarın belirlenmesinde kullanılmak üzere hazırlanmış pratik bir hesaplama bordrosudur.
Devlet memurlarına uygulanacak Engellilik İndirimi nedeniyle gelir vergisi farklarının hesaplanması ve geçmiş dönemlere ilişkin iade tutarlarının belirlenmesi amacıyla hazırlanmış bir hesaplama bordrosudur.
Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesi kapsamında, gerekli şartları taşıyan ücretlilerin gelir vergisi matrahından engellilik derecesine göre belirlenen tutarlar indirilmektedir.
PROGRAMIN ÖNE ÇIKAN ÖZELLİKLERİ
ENGELLİLİK İNDİRİMİ NEDİR?
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesi kapsamında;
- Birinci derece engelli: Çalışma gücünün asgari %80'ini kaybedenler,
- İkinci derece engelli: Çalışma gücünün asgari %60'ını kaybedenler,
- Üçüncü derece engelli: Çalışma gücünün asgari %40'ını kaybedenler
engellilik indiriminden yararlanabilmektedir.
2026 yılı için aylık engellilik indirimi tutarları;
- 1. derece: 12.000 TL
- 2. derece: 7.000 TL
- 3. derece: 3.000 TL
olarak uygulanmaktadır.
GELİR VERGİSİ İADESİ HESAPLAMA MANTIĞI
Engellilik indirimi, doğrudan personele ödenen bir ücret değildir. İlgili tutar, ücretin gelir vergisi matrahından indirilerek daha düşük gelir vergisi hesaplanmasını sağlar.
Bu nedenle geçmiş dönem için hesaplama yapılırken;
- Personelin engellilik derecesi,
- Engellilik indiriminin uygulanmaya başladığı tarih,
- İlgili aylara ait gelir vergisi matrahları,
- O dönemde geçerli engellilik indirimi tutarı,
- Bordroda fiilen kesilen gelir vergisi,
- İndirim uygulanmış olması halinde hesaplanması gereken gelir vergisi
birlikte değerlendirilmelidir.
ASGARİ ÜCRET GELİR VERGİSİ İSTİSNASI İLE İLİŞKİSİ
Engellilik indirimi ile asgari ücret gelir vergisi istisnası birbirinden farklı uygulamalardır.
GİB açıklamalarına göre, asgari ücretin üzerinde ücret alan ve gelir vergisi matrahının yeterli olması halinde hem asgari ücret istisnasından hem de engellilik indiriminden yararlanılması mümkündür. Ancak asgari ücret nedeniyle ilgili ayda gelir vergisi doğmuyorsa engellilik indiriminin ayrıca bir vergi iadesi oluşturması mümkün olmayabilir.
MUTEMETLİK AÇISINDAN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Önemli: Geçmişe dönük engellilik indirimi hesabında yalnızca güncel engellilik indirimi tutarının kullanılması doğru değildir. Hesaplamanın yapıldığı her dönem için o dönemde geçerli olan tutar ve personelin o dönemdeki bordro bilgileri dikkate alınmalıdır.
Ayrıca engellilik indiriminin uygulanabilmesi için gerekli belge ve onayların, geçerlilik tarihlerinin ve personelin ilgili dönemdeki vergi matrahının kontrol edilmesi gerekir.
Kısacası; Devlet memurlarının geçmiş dönem bordrolarında uygulanması gereken engellilik indiriminin hesaplanması, fazla kesilmiş gelir vergisinin tespit edilmesi ve buna bağlı olarak iade edilmesi gereken tutarın belirlenmesinde kullanılmak üzere hazırlanmış pratik bir hesaplama bordrosudur.
Maaş Referans Tabloları